Monday, January 2, 2012

Resolusi tahun baru.

Peace Be Upon You & Happy New Year!
Aku nak tanya korang sikit.
Apa yang korang semua buat masa penghujung tahun baru?
Adakah :
1# Pergi dataran merdeka tgk bunga api.
2# Duduk dgn family, tengok countdown kat tv.
3# menghadap laptop 24 jam.
Kalau korang pilih no 3.. tahniah!
Korang memang xda life macam aku...hahahaha..
(awkward silence)
Moving on to the topic.
Jadi sempena tahun baru ni, aku nak bercakap dengan korang pasal..New year revolution.
Ataupun dalam bahasa melayu bermaksud..azam tahun baru.
okay, azam.........bagi aku azam ni adalah satu matlamat yang kita tetapkan,
untuk megubahkan diri kita dari negatif ke positive.

ok..masa dulu la kan, bila mak bapak aku, sedara mara aku tanya :
"aizat,azam ko apa tahun ni?"
selalunya aku akan bagi respon kat diaorg:
"entahlah, tak tau."
Tapi bila aku pikir balik kan...macam x elok tau.

Cara aku cakap tu macam aku dah tak ada usaha nak perbaiki apa yang kurang pada diri kira.
Macam kita cakap nak jadi Buisnessman yang berjaya..tapi x ada usaha.
Tak ada planning langsung.
Sebab itu la kita kena ada azam...azam tu membuatkan kita ada planning untuk capai matlamat kita.
Sebagai contoh, kalau kita berazam nak kurangkan berat badan...
Jangan la cakap je...kena la usaha...buat exercise ke selalu..jogging ke...
Ini kalau cakap je semua orang pon boleh buat.
Sampai bila-bila pun x jadi apa-apa.


So bila kita berazam tu kenalah usaha untuk merealisasikan apa yang kita azamkan tu.
Azam kalau tak ada usaha hasilnya memang tak ada apa-apa pun la.
Macam azam aku tahun lepas (2011) dah tercapai iaitu cuba untuk ber-vlogging atau post video di Youtube. Alhamdulillah.

Jadi apa azam anda tahun ini?

3 comments:

Bee Shawal said...

great entri bro

akuamir said...

wao bro,, habis azam tahun nie ape?? ape link video kao? kang send kat blog gua meh.. :) salam kenal,, gua follow sini..

Shahrir Aizat said...

@akuamir...link video? haha...ada kat tepi tu. yang panjang sgt list tu...

@bee shawal...thanjs bro =)